- De ANWB waarschuwt dat in sommige Europese vakantielanden hoge tarieven worden gerekend voor de tijd dat een elektrische auto aan de laadpaal staat.
- Dit soort tijdgebonden tarieven staat ook wel bekend als ‘blokkeertarieven’.
- Deze zijn volgens de autobond veel gebruikelijker in landen als Frankrijk en Duitsland dan in Nederland.
- Lees ook: We reden in de Lucid Air Pure, de efficiëntste elektrische auto ter wereld: dit viel ons op
Nederlanders die met een elektrische auto op vakantie gaan, moeten in het buitenland oppassen voor “excessief” dure laadpalen. De ANWB waarschuwt dat de stroomprijs per kilowattuur in veel Europese vakantielanden weliswaar niet uitzonderlijk is, maar dat op sommige plekken daarbovenop hoge tarieven worden gerekend voor iedere minuut of ieder uur dat de auto aan de laadpaal staat. Vakantiegangers kunnen daardoor te maken krijgen met extreem hoge rekeningen, aldus de toeristenbond.
Zo ontvingen tientallen mensen met een laadpas van de ANWB de afgelopen maanden een rekening van meer dan honderd euro voor een enkele laadsessie in het buitenland.
In een geval ging het om een factuur van 480 euro, aldus de ANWB, voor iets meer dan een dag laden op een Franse camping. De automobilist in kwestie had in die tijd maar voor ongeveer 100 kilometer aan elektriciteit geladen, maar de laadpaalexploitant bleek daarbovenop 30 cent per minuut te rekenen.
Hoge tarieven bij laadpalen in buitenland: tijdgebonden kosten tikken mee
Hoewel zulke tijdgebonden tarieven, ook wel bekend als blokkeertarieven, ook in Nederland voorkomen, zijn die volgens de ANWB in met name Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk veel gebruikelijker. “Veel Nederlandse elektrische rijders zijn daar nog niet aan gewend”, legt een woordvoerster uit.
De toeristenbond adviseert vakantiegangers met een elektrische auto dan ook om altijd van tevoren het tarief en de prijsopbouw van een laadpaal te controleren via bijvoorbeeld de app van het bedrijf waarvan ze een laadpas hebben. Anders kan een nacht de auto opladen bij een hotel "zomaar duurder zijn dan de daadwerkelijke overnachting", waarschuwt de ANWB.
In totaal zijn er ruim 200.000 mensen met een laadpas van de ANWB. "Maar ook enkele tientallen excessen zijn voor ons al reden om aan de bel te trekken", aldus de woordvoerster. "We willen voorkomen dat automobilisten met zulke uitschieters te maken krijgen."
De bond zegt niet in alle gevallen tegen blokkeertarieven te zijn, omdat die kunnen voorkomen dat auto's bij een laadpaal blijven staan terwijl de accu al vol is. Maar de tarieven moeten wel "redelijk" zijn, aldus de ANWB.